Programma
Thema: Rekenen-wiskunde in verbinding
HIER vind je het programma en HIER vind je de omschrijving van de verschillende onderdelen.
De Panama conferentie is de plek om in verbinding met jouw collega’s tot verrijking en verdieping te komen. Maar ook vanuit andere perspectieven is verbinding belangrijk en noodzakelijk. Dit jaar zal o.a. in het teken staan van de actualisatie van de kerndoelen en de concrete uitwerking daarvan. Hoe laten we ons onderwijs aansluiten bij de wereld van morgen, zonder onze visie tekort te doen: in verbinding. Maar hoe kan die verbinding eruit zien? Welke rol spelen gecijferdheid en de basisvaardigheden? Welke mogelijkheden zijn er voor bijvoorbeeld verstrengeling van leerlijnen en leergebieden? Voor thematiseren, persoonsvorming, socialisatie? Genoeg vragen die gesteld, beantwoord en bediscussieerd kunnen worden tijdens de volgende Panama conferentie.
Dat gaan we o.a. doen met de hoogleraar aan de TU Dortmund en directeur van het DZLM-onderzoeksnetwerk (het Duitse nationale centrum voor de wiskundeopleidingen) aan het IPN Leibniz Institute for Science and Mathematics Education Susanne Prediger met ”Developing understanding for procedures through mathematical connections”.
En ook met de hoogleraar Neuropedagogiek aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven, associate editor van de tijdschriften Journal of Experimental Child Psychology en Psychologica Belgica en de huidige president-elect van de International Mind Brain and Education Society Bert de Smedt met ”De ontwikkeling van wiskundevaardigheden bij sterke rekenaars”.
Verder kun je de volgende thema’s en inleiders verwachten:
- Actualisatie kerndoelen – ontwikkeling en overwegingen – Marc van Zanten (SLO)
- Basisvaardigheden rekenen-wiskunde – Stanja Oldengarm (SLO), Iris Verbruggen (SLO)
- Het begeleiden van embodied abstraheren in meetkunde – Karel Boonstra (Hogeschool Utrecht)
- Bekwaam aan de start voor rekenwiskunde-onderwijs – Jarise Kaskens (Hogeschool Windesheim)
- Inzicht in de rekendidactische besluitvorming van leerkrachten met adaptieve leersystemen – Anouk Wezendonk (Marnix Academie), Michiel Veldhuis (Hogeschool IPABO, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
- Reken op prentenboeken: voorlezen ter stimulering van de wiskundige ontwikkeling van 5-6-jarigen – Joke Torbeyns (KU Leuven), Emke Op ’t Eynde (KU Leuven)
- Lesson Study verbindt – Henk Logtenberg, Marjolijn Peltenburg, Carolien Duijzer (Marnix Academie)
- Teacher noticing, hoe kijken leraren naar leerlingen als het over rekenen gaat – Jop Schaap (Hogeschool Utrecht)
- Reken op Thematiseren – Margreeth Mulder-Bunk (Wizz Scholing), Aafke Bouwman (Aafke Bouwman Onderwijsadvies)
Daarnaast komen o.a. Wilco Meijer (Basisteams Funderend Onderwijs, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Bauke Milo, Heleen Vinckemöller (Inspectie Primair Onderwijs), Vincent Jonker (Universiteit Utrecht), Ronald Keijzer (Hogeschool IPABO), Marjolein Kool (Hogeschool Utrecht), Belinda Terlouw (Hogeschool KPZ), Julie Menne (Julie Menne Instituut B.V.), en zelfs nog veel meer, een bijdrage leveren aan een rijke, verbindende Panama conferentie.