2021: Rekenen-wiskunde 3D
Het verslag van de 39e Panama-conferentie kunt u hier vinden.
Programmaboek
Openingslezing
- Nederland in TIMSS-2019– Martina Meelissen en Lin Weijn
Parallellezingen
- Studentmodellen in universitair statistiekonderwijs en in primair reken- en wiskundeonderwijs – Sietske Tacoma (Hogeschool Utrecht)
- Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde pabo van 2009 tot 2021 – Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo)
- Wiskundig en analytisch denken 2050 – Kees Hoogland (Hogeschool Utrecht)
- Meet the NVORWO – Jenneken van der Mark (NVORWO)
- Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskunde methodes – Marc van Zanten (Freudenthal Instituut & Freudenthal Groep, Universiteit Utrecht / Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO)
- Algebraïsch redeneren op de basisschool – Mara Otten (Hogeschool iPabo / Universiteit Utrecht)
Presentaties
- De nieuwe rekenmethoden Pluspunt en De wereld in getallen – Arlette Buter (Uitgeverij Malmberg)
- Getal & Ruimte Junior in Junior Cloud – Wietske Smit (Noordhoff)
pdf-versie - Startrekenen óók in het basisonderwijs – Rob Langendijk (Uitgeverij Deviant)
Werkgroepen
- Rekenen in het digitale tijdperk – Koeno Gravemeijer en Frans van Galen (werkgroep Wiskunde voor Morgen)
- Zinvol rekenen in het mbo – Kees Hoogland (Hogeschool Utrecht), Fokke Munk (Priem17), Rinske Stelwagen (Bright Bleu), Vincent Jonker en Monica Wijers (Universiteit Utrecht) (mbo-reken-collectief)
- Volgens Bartjens als rijke bron – Annette Markusse (Hogeschool iPabo), Iris Verbruggen (Stichting Cito) en Cathe Notten (hoofdredacteur Volgens Bartjens)
- Rekenen-wiskunde: euforie en verslagenheid – Sonja Stuber, Michiel Veldhuis en Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo)
- Wiskunde is overal en dat is altijd al zo geweest: over contexten en modellen in ons reken-wiskundeonderwijs – Belinda Terlouw (Hogeschool KPZ)
Recreatief
- De PANAMA-referentiematentoolkit – Marike Verschoor, Marc van Zanten en Stanja Oldengarm (Project reken-wiskundige factchecking